Ifigenia ze Splott - Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi

IFIGENIA ZE SPLOTT

Ifigenia ze Splott
projekt - Adrianna Gołębiewska
autor
Gary OWEN
reżyseria, tłumaczenie, opracowanie muzyczne
Filip GIELDON
scenografia, kostiumy
Adrianna GOŁĘBIEWSKA
reżyseria światła
Piotr ŻURAWSKI
inspicjentka, suflerka
Marta BARASZKIEWICZ

Repertuar spektaklu

06.06.2024
19:00
Mała scena
07.06.2024
19:00
Mała scena
17.09.2024
19:00
Mała scena
18.09.2024
19:00
Mała scena
15.10.2024
19:00
Mała scena
16.10.2024
19:00
Mała scena

O spektaklu

Gary Owen, walijski dramatopisarz, opowiada w swoimi monodramie Ifigenia ze Splott historię niezwykłego przeistoczenia. Bohaterka sztuki to młoda kobieta. Utrzymuje się z zasiłku socjalnego, nie stroni od alkoholu, jest wulgarna. Nienawidzi świata i ludzi. Szybko okazuje się jednak, że jest postacią o wiele bardziej złożoną. Jest w niej bowiem wściekłość, jest agresja i furia, ale jest także, i przede wszystkim, wielki strach przed samotnością i ogromna potrzeba miłości. Tej ostatniej udaje jej się zaznać. I choć tylko przelotnie, staje się ona punktem zwrotnym w życiu dziewczyny. Chociaż wszystko wskazuje na to, że po jego przekroczeniu, załamie się ostatecznie, ona podejmuje wyzwanie rzucone przez los. Wychodzi z tego starcia odmieniona. Nie szczęśliwsza, ale na pewno spokojniejsza, mądrzejsza, uszlachetniona przez tragedię, która ją spotkała. Wiele musiała stracić, aby z totalnego zniszczenia, jakim naznaczona była jej pozbawiona nadziei, pełna gniewu i goryczy egzystencja, ocalić siebie.

Prapremiera polska na Małej Scenie 23 września 2023 r.
Pokazy przedpremierowe 21 i 22 września 2023 r.

Spektakl dla widzów dorosłych (+16 lat)
Czas trwania spektaklu: 90 min.

wideo

Recenzje

"Ifigenia ze Splott" w reż. Filipa Gieldona w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi to bardzo udane i mimo oszczędnej formy monodramu niezwykle mocne otwarcie sezonu teatralnego. Nieczęsto spotyka się sztukę, która posługuje się wulgarną prowokacją w sposób uzasadniony, a przede wszystkim osiągający zamierzony cel. (...) Najważniejsze zostaje osiągnięte - Ifigenia w wydaniu Skrzypczak hipnotyzuje. Chwyconej za serce publiczności pozostaje jedynie podążać wiernie za bohaterką przez ciemny labirynt jej życiowych dramatów. Jak dobrze, że gdzieś w oddali majaczy światełko nadziei. 

Sylwia Krasnodębska, Gazeta Polska recenzja [pdf, 2.37 MB ]

Mamy w Łodzi aż dwa festiwale monodramów (...), ale - jeśli musicie wybierać - zamiast na Jandę i Seweryna idźcie na wspaniałą Agnieszkę Skrzypczak do Teatru Jaracza. 

Niczego w tej realizacji nie zmieniłabym. Jest świetna scenografia i światła. Jest też doskonała muzyka, która idealnie dopełnienia toczącą się opowieść. I co najważniejsze, warsztat występującej i niezwykle utalentowanej Agnieszki Skrzypczak jest bez zarzutu. Powiem nawet więcej, aktorka dokonuje na oczach publiczności wiwisekcji. Takiej dawki emocji bez znieczulenia trudno w którymś z łódzkich teatrów zobaczyć. To pierwszorzędna kreacja i świetny monodram!

Najważniejsza pozostaje jednak Iwka. Przemiany, którym podlega, czy raczej się poddaje, a trochę je kreuje – to niesamowity materiał dla dobrej aktorki, jaką jest Agnieszka Skrzypczak. Być może stand-uperskie doświadczenie autora sztuki przełożyło się na zbudowanie tak ciekawego materiału do grania. Naprawdę warto wybrać się na ten monodram, bo wszyscy twórcy potrafili ten materiał wykorzystać.

Agnieszka Skrzypczak w roli Ifigenii pozwala zapomnieć o swoich dotychczasowych postaciach w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi. (...) To zupełnie inna kreacja niż ta z poprzedniego monodramu Nikołaja Kolady „Marzenie Nataszy". Oszczędna w choreografii, bezbłędna w sztuce operowania słowem, frazą, intonacją i zmienną emocją. Postać Skrzypczak w przedstawieniu Filipa Gieldona nie jest kolejną „dobrze zrobioną" rolą teatralną w ramach samorządowego teatru repertuarowego - to raczej występ wędrownej opowiadaczki, która chce dotrzeć ze swoją opowieścią do człowieka na publicznym placu/podwórku z trzepakiem.

Licencja na wystawienie utworu została wydana przez Stowarzyszenie Autorów ZAIKS.

Patronat medialny
TVP 3 Łódź
TOYA TV
Radio Łódź

Współpraca medialna
Meloradio
Radio Złote Przeboje